فوبوس و دیموس
نوشته شده توسط : امیر حسین

زمين داراي قمر ماه است كه به دور آن مي‌چرخد. مريخ نيز همانند زمين داراي قمر است. فوبوس و ديموس دو قمر مريخ هستند. بررسي وجود حيات در مريخ و احتمالا در قمرهاي آن از موضوعات مورد علاقه دانشمندان در چند دهه اخير بوده است.

فوبوس، بزرگترين قمر مريخ

 

فوبوس با قطر تقريباً 22 كيلومتر بزرگترين و داخلي‌ترين قمر مريخ است. ديموس داراي قطر تقريبي 12 كيلومتر است. هر دوی این قمر ها دارای شکلی غیر متعارف و غیر هندسی می باشند. بزرگترین قطر فوبوس 27 کیلومتر و بزرگترین قطر دیموس 15 کیلومتر است.

ديموس، كوچكترين قمر مريخ

هر دو قمر دارای چاله های فراوانی می باشند که در اثر برخورد سنگهای آسمانی با آنها تشکیل شده اند. سطح قمر فوبوس دارای شیارهای پیچیده ایست. این شیارها احتمالا ترکهایی هستند که پس از برخورد بزرگترین سنگ آسمانی با این قمر به وجود آمده اند. سطح برخوردي فوبوس خراشيده و شيار خورده است و در ديواره دهانه‌‌هاي بزرگ آن زمين‌لغزش‌هايي مشاهده مي‌شود.

بزرگترين عارضه سطح فوبوس گودال استيکني (Stickney) به قطر 9 کيلومتر است. دو دهانه ديموس هم به نام دهانه سويفت و دیگری دهانه ولتر نامگذاري شده‌اند. اين دو وجود قمرهاي مریخ را پیش‌بینی کرده ‌بودند.

دانشمندان هنوز نمی دانند که این دو قمر چگونه تشکیل شده‌اند. به احتمال زياد این دو قمر در حقیقت سنگ های آسمانی سرگردانی بوده‌اند که در میدان گرانش مریخ گیر افتاده اند.

اين دو قمر در اوت  1877 توسط آزوف هال ستاره‌شناس آمريكايي كشف شدند. وي نام دو پسر دوقلوي آرس (خداي جنگ يونانيان) را بر اين دو قمر گذاشت. فوبوس به معني ترس و ديموس به معني وحشت است.

هر دو قمر فاقد جو هستند. دماي بسيار پايين دارند. همانند ماه هم فقط يك طرفشان به سمت مريخ است.





:: بازدید از این مطلب : 2275
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: